aaaaTrzeba żyć, a nie tylko istnieć.aaaa
Prośbę mam do Wa bo nie posiadam książeczki "sam naprawiam".
CZy ktoś mógłby mi powiedzieć krok po kroku jak dostać się do łożyska oporowego?
Oczywista sprawa do odkręcenie skrzyni.
Mam pewną kolejność:
KOło
półoś
cięgna od biegów
linka sprzęgła
rozrusznik
Przewody chłodnicze nad skrzynią????
To wszystko czy cos??
Mam w firmie dwa pierścieniowce(75kW każdy)napędzające wiatraki do nawiewu hali produkcyjnej ciepłym powietrzem. Parę lat temu zdecydowaliśmy wymienić rozruszniki oporowe na
softstarty .Rozruch oporowy mimo wszystko został ,ale wyeliminowany został czynnik ludzki(kręcenie korbą).Modernizacja tego rozrusznika, to jedyny słuszny wybór.Za antyki trzeba sporo zapłacić(znam z własnego podwórka).
Witam
Zakładając, że przemiana prądu w ciepło przebiega bez strat - można policzyć potrzebną moc:
ciepło właściwe oleju z tablic - średnio 2 Ws/gram * stopień C
Ciężar właściwy oleju - z tablic - 0,87 g/centymtr sześcienny
5 litrów to 5000 centymetrów sześciennych
Zakładamy podgrzewanie oleju od temperatury 0 stopni do 70 stopni
5000 * 0,87 * 70 * 2 = 609 000 Ws
Jeżeli podgrzewanie ma nastąpić w czasie 0,5 godziny = 1800 s, to moc grzałki;
609 000/1800 = 338,3 W
Teraz trzeba założyć jakąś sprawność, bo nie wszystko ciepło pozostanie w oleju - część zostanie zużyta do ogrzanie zbionika, a część się rozproszy.
Zakładając, że sprawność wyniesie ok 50 % - to potrzebna moc grzałki wyniesie ok 677 W
Przy takiej mocy - i zasilaniu z akumulatora 12 V - pobór prądu dla jednej grzałki wyniesie
677/12 = 56,4 A
Sześć grzałek pobierałoby prąd ok. 338 A - czyli mniej więcej tyle co rozrusznik.
Ponieważ sprawność układu nie jest znana - proponuję wyznaczyć ją doświadczalnie, a potem zamówić odpowiednie grzalki :
http://www.selfa.pl/
Sposoby obliczania grzałek wymagają określenia ich konstrukcji oraz przyjęcia odpowiednich założen. Opisy można znależć w specjalistycznej literaturze oraz publikacjach producentów materiałów oporowych dla grzejnictwa.
Pozdrawiam
Firma RECAR istnieje od 1995 roku. Początki jej istnienia to sprzedaż części do samochodów produkcji polskiej, szczególnie do samochodów dostawczych. Następnie rozszerzyliśmy asortyment o części do zamochodów zaganicznych - europejskich, japońskich i koreańskich.
Posiadamy kilka własnych punktów sprzedaży (Nysa, Kłodzko, Kędzierzyn-Koźle) oraz sieć autoryzowanych przedstawicieli na terenie całego kraju.
Obecnie firma sprzedaje części do samochodów osobowych i dostawczych produkcji polskiej, europejskiej, japońskiej i koreańskiej. Ponadto w naszej ofercie znajdziesz:
* akumulatory
* alternatory, rozruszniki
* filtry, oleje
* amortyzatory, tłumiki
* paski, napinacze
* sprzęgła - tarcze, dociski, łożyska oporowe
* klocki, tarcze, szczęki, linki, cylinderki hamulcowe
* przeguby napędowe, osłony
* pompy paliwa, wody, termostaty
* końcówki, sworznie, drążki kierownicze
* łączniki stabilizatora
* świece iskrowe, żarowe
* płyny, kosmetyki
* przekładnie kierownicze
* łożyska koła, piasty
* części silnikowe, uszczelki
* lampy, reflektory
* błotniki, progi, reperaturki
* zderzaki, atrapy
* chłodnice, chłodnice klimatyzacji, nagrzewnice
* wentylatory, sprzęgła wiskotyczne
Zapraszamy do sklepów przy UL.Czarneckiego 1 oraz Ul.Tkackiej 25a.Atrakcyjne Ceny!!!
Jak w temacie
Wyposażenie:
Silnik Redline TT53
Tłumik Hatori #523
Serwa tarczy i gazu HSC 6965 HB
Żyro GY-401 + 9254
Zasilanie 2s 1700 mAh + Bec Jeti MaxBec
Governor GV-1 Futaba + dodatkowy czujnik i magnesy
Wentylator alu
Obsady łożysk wału gł. alu
Półka pod żyro
Wzmocnienia ramy
Części nowe:
Rama, płyta podłogowa, stateczniki - szkło 2mm
Wał gł., okuć i napędowy
Przekładnie - główna i skośne
Łożyska wału gł., oporowe okuć i sprzęgła
Wszystkie snapy
Okucia gł. i kompletny wirnik ogonowy
Rura alu czarna
Podpórki węglowe
Kabinka
Podwozie
Cena za całość bez odbiornika i łopat 3000 zł
Z odbiornikiem JR DS 10 i łopatami Radix 600 SB(lekkie), ogonowe Radix 95mm 3650 zł.
Dodatkowo w prezencie Skrzynka z wyposażeniem startowym:
Panel z wyjściem na pompę, rozrusznik i świecę. Aku 12 Ah
Komplet Przewodów
Rozrusznik
Zbiornik z pompką elektro
Ładowarka do panelu
Ale zescie namieszali. Kilka moich slow:
1. W AGR, tak jak napisal Aligator, sprzegla sa mimo ze o mniejszej srednicy niz w ALH, to na ogol wytrzymuja spokojnie ponad 350 Nm (a jest to juz spory moment).
2. W ALH po 2002 roku jest tak, ze PODOBNO w autach z seryjnymi sprzeglami, wlasnie sprzegla sa wykonywane na Slowacji - jezeli wymieni sie na niemieckiego Sachsa, wytrzymuje wiecej (ale nie do konca bo 330-345 Nm na takim nawet niemieckim sprzegle to jest za duzo, vide DrFryzio i kolega Marcin). Ponadto w ALH przed 2002 ze sprzeglami jest dobrze.
3. NIE MA idealnego zamiennika czy tam tez mocniejszego sprzegla do ALH po 2002 roku - jedynym sensownym rozwiazaniem jest ograniczenie momentu obrotowego do bezpiecznych 300 Nm. MTS Bilstein proponowal mi za 1700 zlotych "mocniejsze niespiekowe kompletne sprzeglo" do ALH ale z tego co wyczytalem w katalogach, pasowalo ono tylko do kola LUK. Istnialo prawdopodobienstwo, ze nie daloby sie skrecic takiego docisku z moim kolem wiec tego sprzegla nie kupilem...
4. Jezeli ktos chce wiecej momentu niz wspomniane 300 Nm w ALH to musi zalozyc albo tarcze spiekowa (Sachs Racing lub domoroba) czego osobiscie nie polecam, albo bawic sie dobor zestawu: rozrusznika, dwumasowego kola zamachowego, tarczy sprzegla i lozyska oporowego - cala zabawa jest dosc kosztowna...
5. Colgate - Ty zdaje sie miales ASV wiec to sa normlane wartosci...
Zanim ktos da jakis komentarz albo sie o cos spyta niech uwaznie przestudiuje to co napisalem (niestety styl mam troche zawily).
P.S. Ali jak z wtryskami, potrzebujesz? Sorry, ze nie na PW...
Tydzień przed wyjazdem nad morze urwało się ucho w lince sprzęgła w moim 1.3 Wymiana trwała 15 min ale dzięki temu zauważyłem dziwne odgłosy z rejonu tarczy sprzęgła. Na drugi dzień rozebrałem to to i okazało się że zatarło się łożysko oporowe. Wymieniłem całość na nówkę. Jak miałem skrzynię na wierzchu wymieniłem uszczelniacze i uszczelniłem skrzynie. Poskładałem to to no i przy składaniu ułamałem króciec chłodnicy... Wymieniłem na nową bo była pod ręką. Wymieniłem olej, filtry i inne płyny ustrojowe. Auto gotowe do drogi. Dzień przed wyjazdem wsiadam do fury i sprawdzam co i jak. Po przejechaniu 200m słychać chrupot ze skrzyni i auto staje. Żadnego biegu nic nie wchodzi. Przetoczyłem do tyłu i nagle wszystkie biegi się znalazły. Ale rozebrałem skrzynię no i okazało się że na synchronizatorze 1biegu nie ma połowy ząbków. Założyłem inną skrzynię i ruszyłem w drogę. Droga jak złoto tyle że skrzynia wyje trochę. W domu czeka inna ale nie mam czasu. Dojechałem i wróciłem bez problemu poza rozrusznikiem. Musiałem od czasu do czasu majtać biegami żeby odpalił. Ale co tam i tak było świetnie.
Wczoraj 2 godzinki (wyjąłem silnik i skrzynie) i dziś od 15 do 20:30. Jak bym dobrze założył łożysko oporowe i nie musiał 2 raz silnika wyjmować to by było szybciej
[ Dodano: Pią 25 Lis, 2005 ]
Wersja extreme schnell. Zdejmujesz mache. Atrapę zderzak, odkręcasz półoś, zdejmujesz koła przednie. Zdejmujesz jarzma hamulców, odkręcasz górny sworzeń (24 nie 13) zbijasz go. Wyjmujesz półosie razem z kielichami. Wyjmujesz rozrusznik, zdejmujesz wszystkie kable z silnika. Zdejmujesz filtr powietrza (cały). Odkręcasz portki od reszty wydechu i od poduszki skrzyni. odkręcasz obydwa kolektory (wyjmujesz odkręcony wydech). Odkręcasz pompę paliwa. zdejmujesz linki etc. Teraz odkręcasz łapę od skrzyni z tyłu i 2 łapy z przodu – możesz wyjmować silnik i skrzynie to wersja uproszczone. Jutro jak będę miał chwilek poprawie na dokładną, z rozmiarami kluczy, trudnością odkręcenia etc.
esox8
Użytkownik
Dołączył: 21 Lis 2005
Posty: 60
Skąd: Rumia
Wysłany: Nie, 23 Lip 2006, 21:27 tutajpocztematu: Polecam wszystkim...
--------------------------------------------------------------------------------
Ludzie kto ma chwilkę wolną i ochotę na plżowanie to niech się wybiera na DĘBKI woda cieplutka,plaża zajefajna...[ta naturystów też...]
_________________
Audi 80 B2 1980r. 1,6 D- kapitalny remont silnika-nowe tłoki,pierścienie,panewki główne i korbowe,szlif bloku,tulejki,regeneracja głowicy i pompy wtryskowej,rozrusznika,chłodnica,łóżyska oporowe sprzgła...filtry,olej,płyny!!!
Wiec tak - tarcza z 1.3, docisk z 1.6 + lozysko oporowe.
Odkrecasz linke sprzegla, odlaczasz akumulator i kable z rozrusznika (sorki ale nie pamietam czy jest tam czujnik halla a jak jest to tez najlepiej go odkrecic bo mozesz go zniszczyc przy wyciaganiu skrzynki), rozkrecasz skrzynke od silnika i odkrecasz poduszke i srube co trzyma skrzynke(pod propstokatna poduszka), calosc opuszczasz na i wyjmujesz skrzynie, wymieniasz caly zestaw i czas na skrecanie calosci - powodzonka.
przy sprawnym układzie elektrycznym i rozruszniku - odpalania na sprzegle ma małe uzasadnienie - oczywiscie ze lzej rozrusznikowi - wiec jak cos ledwo kreci to napewno trzymanie sprzegła pomoże. Do tej pory odpalałem zawsze na sprzegle, ale oststnio znajomy podsunął mi teorie warta zastanowienia - po wcisnieciu sprzegła na panewke oporowa na wale silnika działa siła - nie ma tam oleju, nie ma smarowania.
Coś w tym jest - staram sie nie wciskac sprzegła, jest to bardzo trudne, ze wzgledu na wieloletnie nawyki
a odpalanie na sprzegle wymyslili wydaje mi sie jednak głupi amerykanie - pewnie chodziło o to, aby nie ruszyc na biegu - niektóre amerykanskie samochody maja zabezpieczenia - bez wcisnietego sprzegła nie odpali sie samochodu.
Ale co do samego sposobbu- mysle ze jakiekolwiek, zalety i wady sa tak małe, że pomijalne - wiec nic sie nie staniej jak bedziemy robili i tak i tak.
Nareszcie działa, jakby nie działało to bym nie napisał tego posta. Wszystko było ok oprócz tej uszczelki. Już mam dość ściągania wydechu i odkręcania miski.
Odpaliłem pierwszy raz 3go grudnia. Zapalił od razu, oczywiście najpierw bez świec i bezpiecznika 12 kręciłem rozrusznikiem aż złapał ciśnienie oleju.
Jak wygląda dioda w ECU zobaczyłem dopiero jak po wymianie uszczelki zapomniałem lambdę podłączyć.
Dużo czasu straciłem na szukanie części.
Koszty:
"nowy wał" - 150
Szlif wału - 150
przestrzelenie silnika - 150
honowanie cylindrów - 60
montaż tłoka z korbą - 30
Panewki, uszczelki, pierścienie - 720 (główne 115, korbowodowe 95, pierścienie 250, uszczelki góra , uszczelki dół, półpierścienie oporowe)
Rozrząd, napinacz, pompa wody, filtry ~ 350
Tak to mniej więcej wyglądało
Nie wiem kiedy przestanę się bać że coś mi się znowu rozpadnie Nie wiem kiedy zaufam uszczelce i przestanę patrzyć pod auto przy każdym postoju
Silnik chodzi jak diesel, ale dźwięk jest jak na filmiku gdzie Tommy pokazuje działanie taśmy na kolektor. Zawory ustawiałem i sprawdzałem 2 razy i nie chce mi już się przy nim dłubać.
W nagrodę że działa zalałem mu bak do pełna i zobaczę ile pali.
1.Nowy sposób mocowania kabinki, znacznie ułatwia jej demontaż.
2.Nowa lżejsza konstrukcja, ale nadal bardzo stabilny w locie
3.+-14° kątów łopat do ekstremalnego 3D
4.Układ napędowy przystosowany do wysokiej mocy silnika.
5.Serwo ogonowe mocowane z przodu, zabiezpieczone jest przed olejem z tłumika.
6.Serwa przeniesione pod kabinkę.
7.Półka pod pkięt dla czystego mocowania.
8.Zbiornik o pojemności 440cc starcza na 10 minut 3D.
9.Przełożenie 8.5:1, 1500-2200 RPM.
10.Mocne łożyska oporowe.
11.95mm łopatki ogonowe.
12.Wysokiej jakości ślizgacz ogonnowy.
13.Utwardzona rama głowna.
14.Rama i belka ogonowa z włókna węglowego.
15.Dobre chłodzenie silnika.
16.Sprzęgło/rozrusznik zmodyfikowany i ułatwia odpalanie modelu.
17.Gotowy do lotu (bez paliwa) 3.20Kg.
●Długość1160mm
●Wysokość:410mm
●Długość łopaty:600mm
●Rozpiętość wirnika:1350mm
●Rozpiętość wirnika ogonowego:240mm
●Zębatka atakująca:20T
●Zębatka autorotacyjna:180T
●Przełożenie:8.5:1:4.5
●Waga do lotu. 3200g
http://www.align.com.tw/shop/images/...x0160npl_1.jpg
Przejdź do sklepu
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plbrytfanna.keep.pl