Baza wyszukanych haseł
aaaaTrzeba żyć, a nie tylko istnieć.aaaa


On Tue, 31 Oct 2000, Jd wrote:
To moze inaczej - w czym jest to lepsze od tradycyjnej budowy 105Na?

Tak samo jak w innych energoelektronicznych ukladach rozruchowych:
-oszczednosc energii
-brak zuzywajacych sie styków (styczników, rozrusznika)
-stalosc parametrów (wazne przy zestawianiu skladów).

105N/105Na ma przeciez archaiczny rozruch oporowy.


No, i to powoli zaczynam rozumiec... ;-)

WILQ



MP <przy@poczta.onet.plnapisał(a):


Czesc
Czy ktos moglby mi wytlumaczyc jak w tramwajach jest rozwiazane
sterowanie sila hamowania ed? Jak jest z wzbudzeniem silnikow (czy jest
samowzbudzenie czy uzwojenie wzbudzenia jest zasilane)?


W 13N, 105N i pochodnych jest zastosowane hamowanie ED w szeregowym
ukladzenie wzbudzenia. Prąd hamowania jest utrzymywany na stałym poziomie w
zależności od glebokosci wcisniecia pedalu hamowania po przez przekaznik
samoczynnego rozruchu, ktory steruje rozrusznikiem. W celu ograniczenia
napiecia twornikowego na wstepnych pozycjach rozruchowych jest osłabiane pole
wzbudzenia.

W celu przyśpieszenia procesu samowzbudzenia silnik trakcyjny jest podczas
wybiegu wstepnie wzbudzany z baterii 40 V (dokładniej mówiąc, jest to tak
zwany układ nadążny - ale to inna historia).

W 102N jest troche inaczej - nie ma rozrusznika, tylko zastosowano rozrząd
pośredni stycznikowy. Układ hamowania jest też szeregowy, w celu
przespieszenia hamowania silniki takze sa dodatkowo dowzbudzane z baterii.


W  Gdzies jest moze
jakas strona z opisami/schematami tego? Jakas literature mozecie
polecic (takze o tych energoelektronicznych)?


Polecam TTS i ewntualnie Wiadomosci Elektrotechniczne. Literatura ksiazkowa
owszem jest, ale za to bardzo trudno osiagalna.


A jak jest w metrze?


Tego ja już nie wiem. Chyba też jest szeregowe, tylko ponoc dla ograniczenia
napiecia twornikowego przy duzych predkosciach jest ograniczane wzbudzenie za
pomocą czoppera. Ale tego nie jestem pewien.

Pozdrawiam,
Mikołaj Bartłomiejczyk
-----------------------------------
"Komunikacja Trolejbusowa w Polsce"
http://www.trolejbusy.prv.pl




"Mikołaj Bartlomiejczyk" wrote:
W 13N, 105N i pochodnych jest zastosowane hamowanie ED w szeregowym
ukladzenie wzbudzenia. Prąd hamowania jest utrzymywany na stałym poziomie w
zależności od glebokosci wcisniecia pedalu hamowania po przez przekaznik
samoczynnego rozruchu, ktory steruje rozrusznikiem. W celu ograniczenia
napiecia twornikowego na wstepnych pozycjach rozruchowych jest osłabiane pole
wzbudzenia.

W celu przyśpieszenia procesu samowzbudzenia silnik trakcyjny jest podczas
wybiegu wstepnie wzbudzany z baterii 40 V (dokładniej mówiąc, jest to tak
zwany układ nadążny - ale to inna historia).


Cos wiecej moglbys napisac? To dowzbudzanie to rozumiem, ze jest
dodatkowe uzwojenie w silniku?
Nie rozumiem jeszcze jednego: piszez, ze jest dowzbudzanie aby
przyspieszyc samowzbudzenie. Ale jednoczesnie piszez, ze na wstepnych
pozycjach rozruchowych jest oslabiane wzbudzenie. Co to sa te wstepne
pozycje rozruchowe? Jak dziala ten uklad nadazny?
Jeszcze jedno (z glupiej ciekawosci): gdyby nie to dowzbudzenie z
baterii to po jakim czasie nastapi samowzbudzenie?


| W  Gdzies jest moze
| jakas strona z opisami/schematami tego? Jakas literature mozecie
| polecic (takze o tych energoelektronicznych)?

Polecam TTS i ewntualnie Wiadomosci Elektrotechniczne. Literatura ksiazkowa
owszem jest, ale za to bardzo trudno osiagalna.


A moglbys podac? Znasz moze ksiazki z opisem energoelektronicznych
ukladow (falowniki + silniki pradu zmiennego, rozruch impulsowy)?


| A jak jest w metrze?

Tego ja już nie wiem. Chyba też jest szeregowe, tylko ponoc dla ograniczenia
napiecia twornikowego przy duzych predkosciach jest ograniczane wzbudzenie za
pomocą czoppera. Ale tego nie jestem pewien.


Jezeli uklad szeregowy tzn ten czopper ogranicza poprostu prad w
obwodzie glownym?

Ciekaw jestem tez dlaczego w EP09 jest to zupelnie inaczej rozwiazane
(wzbudzenie zasilane jest z przeksztaltnika tyrystorowego; wartosc pradu
wzbudzenia zalezy od pradu w obwodzie glownym).


Pozdrawiam,


Ja tez pozdrawiam i dziekuje za wyjasnienia.

MP



Uzytkownik "Jakub 'Wilq' Wilczek" <wilcz@ae.katowice.pl napisal w
wiadomosci

Jak się dowiedziałem niedawno wagony 677 i 678 mają
zainstalowany
chopperowy układ sterowania. Czyli najnowsze trendy zawitały też
do
Chorzowa.

Najwyższy czas, żebyśmy się dowiedzieli, co to jest. :-)

Chopper? Przetwornica w układzie przeciwsobnym.
Oparta najczęściej o tranzystory, ewentualnie tyrystory wyłączalne
(GTO).

A mozna troche bardziej po ludzku? ;-)

Ja tam elektrykiem/elektronikiem jestem hobbystycznie, ale postaram sie.

Przypisy:
Przetwornica - tu: urzadzenie przetwarzajace, sluzace do zasilania
silników
    trakcyjnych.
Uklad przeciwsobny - uklad w którym dwa klucze (tranzystory, tyrystory)
    dzialaja w taki sposób, ze gdy jeden przewodzi, to drugi nie
przewodzi
    (przewodza "na przemian").

O pochodzenie nazwy "chopper" trzeba zas spytac na pl.rec.motocykle,
gdzie takim mianem okreslaja motocykle z dwoma cylindrami umieszczonymi
na przeciwko siebie (inne okreslenie "boxer"). Tam tez cylindry pracuja
"na przemian".

To moze inaczej - w czym jest to lepsze od tradycyjnej budowy 105Na?

Tak samo jak w innych energoelektronicznych ukladach rozruchowych:
-oszczednosc energii
-brak zuzywajacych sie styków (styczników, rozrusznika)
-stalosc parametrów (wazne przy zestawianiu skladów).

105N/105Na ma przeciez archaiczny rozruch oporowy.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • brytfanna.keep.pl
  • Trzeba żyć, a nie tylko istnieć.