Baza wyszukanych haseł
aaaaTrzeba żyć, a nie tylko istnieć.aaaa

Witam.

Poszukuję kompleksowego źródła wiedzy dotyczącego statystyki. Chciałbym, żeby taki podręcznik spełnił 4 warunki:
- treściami i przykładami nawiązywał do badań społecznych i marketingowych (choć nie jest to warunek konieczny).
- omawiał treści związane ze statystyką i metodologią w szerszym zakresie niż czynią to podręczniki które posiadam*. Czytając je brakuje mi czasem informacji na które trafiam na forum (np. problemy związane z post hoc'ami w anovie Friedmana)
- omawiał bardziej szczegółowo zagadnienia analiz wielowymiarowych (mam tu głównie na myśli równania strukturalne czy analizę czynnikową)
- omawiał prezentowane treści z informacją w jaki sposób można je oliczyć w SPSS, ewentualnie Statistica.

Czy TA książka, która przewija się czasem na forum odpowiada moim wymaganiom? Pytam użytkowników oraz liczę na inne propozycje.

Z góry dzięki



* Brzeziński, J. (1970) Elementy metodologii badań psychologicznych.
* Bedyńska, S. Brzezicka, A. (2007) Statystyczny drogowskaz.
* Ferguson, G. A. Takan,e Y.(2003) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice.
* Francuz, P. Mackiewicz, R. (2008) Liczby nie wiedzą skąd pochodzą.




Jeśli pomoc socjalna jest absolutnie dobra moralnie to nie ma znaczenia czy odrzucimy dla niej równie moralną wolnosc
A co to jest miłość?

Wg mnie to mimowolna reakcja na czyjeś dobro. Wiesz może co Rand ma na ten temat do powiedzenia?

Co do egoizmu jako egoizmu i poświęcania się masz 100% racji, nawet rozdając pieniądze, zyskujemy coś, choćby niematerialnego.

Ale żeby nie było tak słodko, mam pytanko . Co by było, gdyby konsekwencją obiektywizmu był anarchizm rynkowy? Innymi słowy gdyby udowodnić, że Rand wpadła na genialną filozofię, po czym wyrzuciła ją na śmietnik gdy tylko kwestia dotknęła państwa?

Taka niekonsekwencja jest niestety dla Rand typowa. Kilka przykładów:

- Esej "Collectivized Rights", pierwsza część rewelacyjna, logicznie i konsekwentnie dowodzi, że prawa dotyczą jednostek, nie grup, a chwilę później odwraca wszystko o 180 stopni. Stwierdza np, że państwo może atakować inne państwo gdy to drugie pozbawione jest praw pierwszego. Oczywiście maskuje to pod tezą, ze chodzi o prawa obywateli, ale skąd w takim razie pojawia się państwo w równaniu?

- "Ayn Rand Answers" poczytaj co Rand twierdzi o relacjach dzieci z rodzicami. Na dobrą sprawę, jest to wyrzucenie swojej filozofii i etyki, która jest cholernie dobra, a nagle zmienia się, z niewiadomych względów, gdy tylko kwestia dotyczy rodziny.

- Esej "The nature of government", chyba jedyny otwarcie anty-anarchistyczny esej Rand. Dziwny esej, zaczyna się na bazie obiektywistycznej etyki i filozofii, a następnie przerzuca się na utylitaryzm by usprawiedliwić istnienie państwa.

Nie jestem fanem utylitarnego podejścia, wręcz jest wg mnie kompletnie nieistotne, ale D. Friedman całkiem nieźle udowodnił wady tej argumentacji, odnosząc się między innymi do krytyki Rand.

http://www.daviddfriedman.com/Libertarian/Machinery_of_Freedom/MofF_Chapter_29.html

Teraz pytanko. Gdyby zostawić Rand w spokoju i wziąć tylko obiektywizm i okazałoby się, że obiektywizm prowadzi prostą drogą do rynkowej anarchii, czy zmieniłbyś zdanie?

PS przez Ciebie zamówiłem Atlasa, także czuj się winny.



20. Istota teorii ilościowej i jej konsekwencje dla modelu makroekonomicznego



Teoria ilościowa pieniądza - podkreśla związek między ilością pieniądza w obiegu a poziomem cen.

Według niej, jeśli inne warunki nie zmieniają się, to poziom cen jest proporcjonalny do ilości pieniądza, a zmiany cen są proporcjonalne do zmian ilości pieniądza i szybkości obiegu, przy czym szybkość obiegu jest ujmowana jako wielkość mało zmienna, czyli raczej stała. Istnieje więc ścisły związek między ilością pieniądza a poziomem cen danego kraju. Inaczej mówiąc wartość pieniędzy zależy od ich ilości.



Istota teorii ilościowej pieniądza

Istnieje zależność przyczynowo-skutkowa pomiędzy ilością pieniądza a poziomem cen.



P=MV / T

21. Klasyczna a monetarystyczna wersja teorii ilościowej pieniądza



1. Formuła I. Fishera (teoria ilościowa pieniądza)

* zasób pieniądza jest zmienną egzogeniczną
* szybkość obiegu jest względnie stała (w krótkim okresie) i zależy od czynników instytucjonalnych
* pieniądz trzymany jest dla celów transakcyjnych



Formuła teorii ilościowej (wersja transakcyjna):

M • V = P • T



Wniosek finalny: zmiany zasobu pieniądza wpływają jedynie na zmienne o charakterze nominalnym (ceny), natomiast nie wpływają na zmienne o charakterze realnym.



Według Fishera decydującą wielkością jest szybkość obiegu pieniądza, którą określają następujące czynniki nadwyżki podmiotów gospodarczych. co do gotówkowej formy rozliczeń (płatności):

* rozwój systemów płatności w społeczeństwie,
* gęstość zaludnienia,
* szybkość transportu, itp.



Wszystkie one dotyczą instytucjonalnych i technicznych warunków obiegu oraz płatności, które nie mogą się zmienić nagle lub w krótkim okresie czasu.

Zależność między ilością cyrkulującego pieniądza a sumą transakcji zrealizowanych w danym czasie przedstawił ekonomista amerykański l. Fisher w postaci równania

nazwanego równaniem wymiany:( ilościowa teoria pieniądza została ujęta w tzw. równanie wymienne I. Fishera)



MV=PT

gdzie:

M - ilość pieniądza w cyrkulacji,

V - szybkość krążenia pieniądza (wyrażona liczbą transakcji przypadających średnio na jednostkę pieniądza w rozpatrywanym okresie)

P - przeciętna wartość (cena) jednej transakcji,

T - liczba transakcji.



Z powyższego równania można wyznaczyć ilość cyrkulującego pieniądza w

następujący sposób:



M = PT / V

P = MV / T



Fisher sformułował tezę o zależności zmian poziomu cen od zmian ilości pieniądza (która z kolei zależy przede wszystkim od banku centralnego).



Wnioski Fishera:

* W długim okresie gospodarka dąży do równowagi przy pełnym zatrudnieniu.
* Szybkość obiegu pieniądza w długim okresie jest stała.
* Jeżeli podaż pieniądza rośnie szybciej aniżeli gospodarka , ceny będą proporcjonalnie do przyrostu masy pieniądza w obiegu.



Równanie wymiany Fishera zostało zmodyfikowane przez przedstawicieli „szkoły

Cambridge" A.Marshalla i A. Pigou. Wprowadzili oni zamiast pojęcia liczby transakcji (T)

kategorię realnego dochodu narodowego (Y), czyli dochodu narodowego w stałych

cenach. Nowe równanie wymiany przyjęło postać:



MV=PY



Przekształcając równanie otrzymuje się:



M = kPY lub M / P = kY



czyli tzw. równanie szkoły Cambridge,

gdzie: k = 1/V



Monetaryzm (M. Friedman) stanowi współczesną, zmodyfikowaną wersję ilościowej teorii pieniądza.

Monetaryzm, zakładając względną stałość szybkości obiegu pieniądza, uznaje jego podaż za podstawowy czynnik określający nominalną wartość produktu społecznego. Dla stabilizacji gospodarki postuluje ścisłe powiązanie tej podaży ze wzrostem realnych rozmiarów produktu społecznego, odrzucając równocześnie inne formy interwencjonizmu państwowego, jako zakłócające naturalną grę sił rynkowych. Spełnienie powyższego postulatu ma przeciwdziałać inflacji, z którą walkę monetaryzm uznaje za priorytetową w stosunku do bezrobocia.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • brytfanna.keep.pl
  • Trzeba żyć, a nie tylko istnieć.