aaaaTrzeba żyć, a nie tylko istnieć.aaaa
TEMAT: Przedstaw i porównaj wizerunki kobiet w literaturze polskiej i obcej, odwołując się do wybranych przykładów.
1. LITERATURA PODMIOTU
Goethe Johann Wolfgang, Cierpienia młodego Wertera
Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz
Szekspir William, Makbet
Żeromski Stefan, Ludzie bezdomni
2. LITERATUTA PRZEDMIOTU
Komorowski Jarosław, „Makbet” Williama Shakespeare’a, WSiP, Warszawa 1989.
Krajski Stanisław, „Pan Tadeusz” na nowo odczytany, Agencja SGK, Warszawa 1999, s. 68-82.
Markiewicz Henryk, „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, Czytelnik, Warszawa 1975, s. 5-61.
Milska Anna, J. W. Goethe, „Wiedza Powszechna” Państwowe Wydawnictwo Popularno-Naukowe, Warszawa 1953, s. 35-42.
Słownik literatury polskiej XIXw. pod red. Bachórza Józefa i Kowalczykowej Aliny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991. Hasła: bohater romantyczny, miłość, samobójstwo.
Szyrocki Marian, Johann Wolfgang Goethe, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1981, s. 79-87.
Zawistowska Danuta, „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, WSiP, Warszawa 1976.
Zbierski Henryk, William Shakespeare, Wiedza Powszechna, Warszawa 1988, s. 446-459.
to moja literatura przedmiotu i podmiotu, ale mam pewien problem... nie wiem jaka teza bylaby odpowiednia do mojej przacy. Dodam, ze opisuje Lady Makbet, Joasie Podborska, Lotte z "Cierpien.." i Telimene z "Pana Tadeusza"... Mam jeszcze jedno pytanie: czy cytatami w prezentacji moga być zwykle aforyzmy?? Z gory dziekuje:)
Bardzo sie ciesze ,ze znalazlam te stronke:).Mam problem przy przygotowaniu pracy maturalnej.Temat to ,,Przemiana wewnetrzna jako istotny element kreacji bohatera romantycznego.Omow na przykladach z literarury polskiej.
moja literatura podmiotu to:Dziady cz.III,Pan Tadeusz,Nie-Boska komedia i kordian.dobra??
Ale nie wiem zbytnio co dac do literatury przemiotu.mam kilka pozycji ,ale chce spytac co uwazasz za odpowiednia do tego tematu??A i co moge napisac we wstepie??z gory dziekuje:)
Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990,
Polańczyk D., Dziady część III Adam Mickiewicza, Biblios, Lublin 2000,
Witkowska A., Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, Patria, Warszawa 1999,
Tatara M, Nie-boska komedia Zygmunta Krasińskiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, praca zbiorowa pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990
Jesłi chodzi o wstęp to postaraj sie wytłumaczyć co to takiego przemiana wewnętrzna, podaj jej powody, cele, sposoby. Wskaz bohaterów którzy przemieniali sie i dlaczego, czemu to miało służyc.
mój temat brzmi: różne oblicza tyranów i tyranii w literaturze romantycznej. Wybrałam Dziady i Redutę Ordona Mickiewicza oraz Kordiana Słowackiego. Proszę o pomoc w wybraniu literatury przedmiotu i postawieniu tezy. Z góry dzięki;)
teza:
W literaturze możemy odnaleźć negatywne portrety władców. Wykorzystanie motywu tyranii służyło przestrodze przed zgubnymi skutkami takiej władzy.
Cieśla â Korytowska M., âŸDziadyâ Adama Mickiewicza, WSiP, Warszawa 1985,
Zgorzelski Cz., Wstęp [w:] Mickiewicz A, Dzieła wszystkie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1971 - do Reduty Ordona
Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990,
literatura podmiotu:
1.Goethe J.W .:Król Olch
2.Mickiewicz A. : Romantyczność
3.Słowacki J. Balladyna
4. Dickens C. Opowieść wigilijna
a może zamiast króla olcha dać lilie? może być taka literatura podmiotu? nie za małe objętościowo książki? każda zjawa pełni inna funkcję...
co mogę dać do literatury przedmiotu? nie kożystałam z niczego ewentualnie wyjaśnię pojęcie duchów, istot nadprzyrodzonych z encyklopedi i coś będzie do literatury przedmiotu.
Sporo literatury jest z romantyzmu ale w końcu był to okres bogaty w duchy itp.
Książki są w porządku, wielkość wcale nie świadczy o dobrym wyborze pozycji:)
Cykowska M., âŸBallady i romanseâ Adama Mickiewicza, Rożak, Gdańsk 1994
Inglot M., Wstęp [w:] Słowacki J., Balladyna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984,
Makowski S., Nie-boska komedia Zygmunta Krasińskiego, WSiP, Warszawa 1991,
Mam temat: funkcja postaci fantastycznych w literaturze romantyzmu.
Wybrałam sobie utwory:
"Romantyczność" Mickiewicza
"Świtezianka" Mickiewicza
"Król Olch" Goethego
"Kordian" Słowackiego
"Dziady cz. II" Mickiewicza
Jak myślicie dobre utwory? Koleżanka mi powiedziała, że za dużo Mickiewicza...
No i nie mam pomysłu na literaturę przedmiotu. Sam słownik terminów literackich hasło fantastyka wystarczy?
Jest go dużo, ale to nie jest problem
Borowy W., O poezji Mickiewicza, TNKUL. Wydaw., Lublin 1999
Cykowska M., âŸBallady i romanseâ Adama Mickiewicza, Rożak, Gdańsk 1994,
Polańczyk D. âŸDziadyâ Adama Mickiewicza, Biblios, Lublin 1999,
Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 198-221.
Imię i nazwisko
klasa
BIBLIOGRAFIA
Temat: Obraz kobiety w literaturze romantyzmu i mlodej polski. Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci.
I.Literatura podmiotu
1.Przerwa – Tetmajer K., Ja kiedy usta ku twym ustom chyle , Lubię kiedy kobieta [w:] Przerwa – Tetmajer K., Wybór poezji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991,
2. Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991.
3. Mickiewicz A., Konrad Wallenrod, GREG, Kraków 2004.
4. Słowacki J., Kordian, Zielona Sowa, Kraków 2003.
5. Zapolska G., Moralność pani Dulskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1969.
6. Wyspiański S., Wesele, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1986.
II. Literatura przedmiotu
1. Podraza – Kwiatkowska M., Wybrane wiersze Kazimierza Tetmajera [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 325-339.
2.Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 198-221
3.Ursel M., Wstęp [w:] Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991, ISBN: 8304033453
4. Libera Z., Posłowie [w:] Mickiewicz A., Konrad Wallenrod, Czytelnik, Warszawa 1974,
5. Wilczycka D., Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Biblios, Lublin 2006, ISBN: 9788386581269.
6. Nowacka I., Moralność pani Dulskiej, Bilios, Lublin 2005, ISBN: 9788386581221
Udało mi się co nieco wygrzebać.
Oto efekt końcowy.
Pozdrawiam
GŁOSIE ROZĄDKU! Uprzejmie proszę o konspekt do takiej bibliografii.
Temat: Obraz kobiety w literaturze romantyzmu i młodej polski. Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci.
I.Literatura podmiotu
1. Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991. 2.Przerwa – Tetmajer K., Ja kiedy usta ku twym ustom chyle , Lubię kiedy kobieta [w:] Przerwa – Tetmajer K., Wybór poezji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991,
3. Słowacki J., Kordian, Zielona Sowa, Kraków 2003.
4. Wyspiański S., Wesele, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1986.
II. Literatura przedmiotu
1.Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 198-221 2. Podraza – Kwiatkowska M., Wybrane wiersze Kazimierza Tetmajera [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 325-339.
3.Ursel M., Wstęp [w:] Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991, ISBN: 8304033453
4. Wilczycka D., Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Biblios, Lublin 2006, ISBN: 9788386581269.
Imię i nazwisko
klasa
BIBLIOGRAFIA
Temat: Obraz kobiety w literaturze romantyzmu i mlodej polski.Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci.
I.Literatura podmiotu
1.Przerwa – Tetmajer K., Ja kiedy usta ku twym ustom chyle , Lubię kiedy kobieta [w:] Przerwa – Tetmajer K., Wybór poezji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991,
2. Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, GREG, Kraków 2006
3. Mickiewicz A., Konrad Wallenrod, GREG, Kraków 2004.
Słowacki J., Kordian, Zielona Sowa, Kraków 2003.
Zapolska G., Moralność pani Dulskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1969.
Wyspiański S., Wesele, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1986.
II. Literatura przedmiotu
1. Podraza – Kwiatkowska M., Wybrane wiersze Kazimierza Tetmajera [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 325-339.
2.Nowacka I., Kordian Juliusza Słowackiego, Biblios, Lublin 2003, ISBN: 8386581158
3.Lementowicz U., Cierpienia Młodego Wertera J. W. Goethego, Biblios, Lublin 2005, ISBN: 8386581638
4.
5.
III.Ramowy plan wypowiedzi
1.Określenie problemu
1.1.Rola kobiety w życiu
1.2.Ideał kobiety w różnych epokach.
2.Kolejność przedstawiania treści
2.1. "Cierpienia młodego Wertera" Goethego - kobieta ubóstwiana, anioł
2.2. "Konrad Wallenrod" A. Mickiewicza - kobieta kochająca
2.3. "Kordian" J. Słowacki - kobieta pusta, próżna
2.4. "Ja kiedy usta.." K. Przertwa - Tetmajer - kobieta obiekt pożądania
2.5. "Moralność p. Dulskiej" Zapolska - kobieta despotka, żandarm,
2.6."Wesele" S. Wyspiańskiego - kobieta fatalna
3.Wnioski/ podsumowanie
np. Świat doznań zmysłowych, który pojawi się w poezji jest różny. Mamy tu do czynienia z miłością absolutną, idealną, namiętną czy niewinną. Miłość ma różne oblicza.
Ten konspekt wymaga wielkiego dopracowania ale musisz tego dokonać sam, bo mam na prawdę mało czasu.
Przede wszystkim trzeba przeformułować punkty i wniosek (nie dotyczy on kobiet ale miłości).
W literaturze przedmiotu lektury muszą mieć wydawnictwo, nr ISBN.
Pozdrawiam
Witam ponownie
Mam nadzieję, że nie poprosisz potem o gotowa pracę...
Temat: Obraz kobiety w literaturze romantyzmu i młodej polski. Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci.
I.Literatura podmiotu
1. Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991.
2.Przerwa – Tetmajer K., Ja kiedy usta ku twym ustom chyle , Lubię kiedy kobieta [w:] Przerwa – Tetmajer K., Wybór poezji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991,
3. Słowacki J., Kordian, Zielona Sowa, Kraków 2003.
4. Wyspiański S., Wesele, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1986.
II. Literatura przedmiotu
1.Inglot M., Kordian Juliusza Słowackiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 198-221
2. Podraza – Kwiatkowska M., Wybrane wiersze Kazimierza Tetmajera [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka S., WSiP, Warszawa 1990, ISBN: 8302025291, str. 325-339.
3.Ursel M., Wstęp [w:] Goethe J. W., Cierpienia młodego Wertera, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław 1991, ISBN: 8304033453
4. Wilczycka D., Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Biblios, Lublin 2006, ISBN: 9788386581269.
III. Ramowy plan wypowiedzi
1.Określenie problemu
1.1. Role i pozycje kobiet w różnych kulturach i religiach
1.2. Obraz kobiety w literaturze
1.3. Krótka charakterystyka omawianych utworów.
2.Kolejność przedstawiania treści
2.1. Kobieta ubóstwiana, kobieta - anioł, romantyczna kochanka u Goethego
2.2. Kobieta w "Kordianie" istotą próżną, pustą, obojętną
2.3. Obiekt pożądania, który pozwala na moment zatracenia - kobieta u Tetmajera
2.4. "Lubie kiedy kobieta" wizerunkiem kobiety jako obiektu erotycznego pożadania
2.5. Femmme fatale - kobieta fatalna w "Weselu" Wypiańskiego
3.Wnioski/ podsumowanie
Kobiety występują w roli idealnych istot niosących ukojenie, lub demonów sprowadzających mękę. Są kochane, uwielbiane, lub nienawidzone , potępiane. Bywają one towarzyszkami i dopełnieniem mężczyzn, ale także ich wrogiem, uosobieniem chaosu wszechświata. Literatura bez kobiet byłaby uboższa.
Nie jest idealny, ale jest.
Pozdrawiam
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plbrytfanna.keep.pl